onsdag 26 januari 2011

Gå in här:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Filmer/Satta-i-halsen/

Tack för alla tips och råd om hur jag ska göra om grabbarna sätter i halsen! Och speciellt tack till dig Chrissan som gav mig länken ovan! Gå in och kika där ni också!

De flesta av er höll med om att ni skulle reagera på samma vis som mig medan två stycken menade på att man inte skulle gråta framför barnen! Varför undrar jag? Varför ska jag inte kunna visa känslor för barnen? Jag förklarade för Ellioth att jag grät för att jag blev rädd och Elton märkte det inte ens!
Min mamma, pappa och jag har alltid varit väldigt öppna mot varandra både vad det gäller att visa känslor men också att alltid ha kunnat prata om allt. Det har jag trivts väldigt bra med och så vill jag ha det med mina barn också!


Nu har jag nyss intagit middagen (alldeles för sent, jag vet) då jag inte varit hemma länge. Då barnen somnade for jag till Maxi för att storhandla och det tar ju sin lilla tid!
Strax väntar sängen för imorgon är det två föreläsningar nere på stan igen!

Natti!

3 kommentarer:

  1. Självklart kan man visa barn att man blir rädd. MEN man ska i sånna situationer inte gråta framför barnen hur svårt det än är. Kanske vore på sin plats att köpa in en föräldrabok? trodde lite sådan psykologi ingick när man läser till lärare.
    Självklart ska man lära barnen och visa barnen att känslor är okej.
    MEN, i en sån situation så ska barn va barn o en förälder vara den vuxna och inte skrämma sina barn!

    Om du vart extremt sprut rädd och sonen ska ta en spruta o är rädd ska du med sitta och tjuta då av rädsla, självklart kopplar då sonen ihop det med en fara något läskigt, och det är då något som kommer sitta i sonens minne för resten av livet.

    Det är skillnad på att visa känslor och att bli hysteriskt ledsen framför sina barn av rädsla!

    SvaraRadera
  2. Sofia jag tycker att du har helt rätt i att det är viktigt att visa känslor för sina barn. Hur ska de annars kunna identifiera sina egna känslor?! Det kan rent av vara farligt för barn som aldrig ser sin omgivning uttrycka alla känslor i registret. Det är nog bland det finaste man kan ge ett barn, känslor utan glorifiering, de kommer själv att kunna referera till sin omgivnings känslouttryck när de upplever det senare i livet. De kommer också då vara trygga med att det inte är farligt att vara ledsen, mamma var ledsen men det blev bättre alltså kommer det bli bättre för mig med! Fortsätt kämpa Sofia, du gör det så bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Varför får man inte gråta för sina barn?! Förstår verkligen inte hur en del tänker. Vad är det för konstig bubbla som de uppfostrar sina barn i, där vuxna inte kan bli rädda och ledsna? Allt är inte glatt hela tiden och det är väl inget man behöver dölja? Jävla prettomorsor!

    SvaraRadera