måndag 25 januari 2010

Kuratorn...

Idag var då dagen D. Jag gjorde bort mig redan i receptionen då jag råkade lämna fram Ellioths patientbricka istället för min. Damen undrade vad vi gjorde där och jag fnyste att jag minsann skulle till kuratorn. Hon sa att HAN inte var inbokad hos någon kurator (det sista ordet viskade hon fram) och först då förstod jag att det var fel bricka.

En jätteärtig kvinna kom och ropade upp mig i väntrummet och vi gick bort till hennes rum som självklart låg lite avskiljt längst bort i korridoren. Samtidigt som hon predikade om att man inte skulle skämmas att gå till en kurator så knackade det på dörren och handtaget trycktes sakta ner. Dörren han nog bara öppnas några centimeter innan kuratorn var framme och snabbt smällde igen den. Hade människan där bakom dörren kommit in hade hon nog bundit fast denne på en stol och under hot tvingat stackarn att glömma att han sett mig där inne. Vadå dubbelmoral hej liksom?

Vi diskuterade länge, i över en timme och allt rörde nästan föräldrarskap. Att vara mamma är ingenting man kan läsa sig till i en bok, inget man heller lär sig på förlossningen utan det är något som kommer med tiden. Man försöker alltid vara en supermamma, och alla runt omkring kräver också att man ska klara det (se bara endel av dom kommentarer jag fått) men det är som sagt ingen som vet hur det är förrän man står där med ett, två eller flera barn.
I dagens samhälle är det också så viktigt att man ska aktivera sina barn så man har ett så högt krav på sig själv att man ska fara landet runt på busfabriker och simhall men min kurator menade på att barn faktiskt kan aktivera sig själva. Man bör väl ge dom lite frisk luft några gånger i veckan men inte mer än så. Barn behöver även öva på att ha tråkigt.

Hon berättade också att 40% av hennes patienter är mammor som inte får vardagen att gå ihop. Alla typer av mammor. Ensamstående, dom med ett barn, dom med flera barn, högutbildade, studerande...ja, alla typer. Hon berättade också att de flesta klarar det första barnet galant men när man sen får sitt andra så rasar allt.

Depression är en ny folksjukdom bara att det inte talas om det. Jag berättade att jag hade en eller två kompisar som faktiskt också gick till kurator men då menade hon på att jag kände många fler, men som sagt så pratar man inte om det.
Hon hade nya patienter som mått dåligt i 20, 30 oh 40 år utan att våga gå och prata om det men som nu vågat sig dit då det ändå är lite mer accepterat...Sorgligt tycker jag!

Vi kom iaf fram till att min stress/depression bottnar i att jag inte får sova på nätterna. Dålig sömn leder till omedveten stress, som i sin tur leder till att man spänner sig vilket ger huvudvärk, även ångest osv...
Det jag behöver öva på är att kunna sätta mig ner och bara koppla av. Lägga alla krav på hyllan och bara vara.
Jag har en ny tid bokad i nästa vecka, och ja, jag ser nog faktiskt fram emot den!



Måste bara visa min fina klocka som jag fick av min underbara man i bröllopspresent!



7 kommentarer:

  1. Bravo!!!
    För övrigt vill jag ine påstå att du gjorde bort dig i receptionen!
    Det är ju proppfullt med plastkort av alla de slag i plånboken, så det är väl absolut inget konstigt att råka ta upp fel... :)

    SvaraRadera
  2. Som du ska få njuta och bara vara i helgen...vi tar de som de kommer..du får bestämma...vill du ligga inne en hel dag gör vi de, vill du ränna i stan en hel dag(vilket jag mer tror) gör vi de!!!


    YEEESSSS Elton pusssar, jag LÄNGTAR!!

    SvaraRadera
  3. Skönt att det kändes bra att prata hos kuratorn! Och Sofia du är så fin på alla kort! Kan inte tro att du fått 2 Kids, ser alltid så pigg o fräsch ut! Ta hand om er! Kram Marina

    SvaraRadera
  4. hej fia!

    var bara tvungen att skriva ett par rader till dig :)

    jag tror verkligen på att om man bara lyckas få en kurator som man trivs med, så får man nog ut mycket av samtalen.. sen om hon sa att depression är en "ny" folksjukdom, så tog hon nog i lite, för särskilt ny är den inte.. att folk inte pratar om att dom också går i samtalsterapi är nog väldigt individuellt, personligen har jag många vänner och bekanta som är öppna med att dom går och samtalar.. vilket ju är bra, för det tvättar ju lite bort tabustämpeln.

    sen ska du nog inte tolka kuratorns "dörrsmällande" som dubbelmoral, det handlar nog bara om vanligt läkare-patient-förtroende :)
    alla vill ju som sagt inte att folk ska veta att dom går dit, så det var nog enbart av respekt för dig (har själv varit med om detta.)

    hoppas verkligen du känner dig bättre snart och att du kan sänka kraven på dig själv.. ingen kan vara en supermamma, och jag tror både ellioth och elton vill ha en glad mamma som kanske inte styr upp 100 roliga aktiviteter om dagen, än en mamma som inte kan njuta av stunden med sina barn, pga prestationsångest.

    tror det kommer gå jättebra för er :)

    kram!

    SvaraRadera
  5. God morgon sofia, vi har sett klockorna men de finns i alla färger utom just röd. Priset jag har just nu är 600 bath.
    Idag ligger vi vid poolen. Idag när vi satt och åt frukost ropade en man och då hade hans fru svimmat, så vi fick hjälpa honom och ta han om deras lilla tjej som är 10 månader medan han tog frun till rummet, flickan var en glad ¨prick som bara skrattade så det var intge så svårt man är ju van.
    Jag läste din blogg och det gick ju bra hos kuratorn

    Puss o kram mamma o pappa

    Ps yasmin hjälper mig att skriva på sin dator, för jag kan ju inte skriva DS

    SvaraRadera
  6. Du är stark Sofia. Kämpa på! Tänker på dig. Kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Sofia!
    Du känner inte mig men jag har länge läst din blogg, uppskattar sätter du skriver på =)
    Inte alltid jag håller med dig i innehållet men det är väll just därför man fastnar...
    På tal om det din kurator sa ang. aktivering av barn; Jag har LÄNGE velat skriva detta till dig men inte riktigt vågat, kanske rädd att du skulle ta det fel.
    Barn behöver inte multistimuleras hela tiden med busfabriker, simhallar etc. Utan dom kan faktiskt, precis som hon sa aktivera sig själva och snart kan ju dina ögonstenar aktivera varandra ;)

    En annan sak som jag tror bidrar till ditt mående är att du indirekt jämför dig med andra i din amgivning som skaffat barn, det känns lite ibland (rätta mig om jag har fel?!) som en slags tävling: Vem har snyggast outfit på sitt barn, Vem får mest uppmärksamhet, Vem älskar sitt barn mest...etc etc.
    Klart du gör ditt bästa och älskar dina troll mest, men ingen är perfekt i allt. Ibland "rör" det till sig och det enda man faktiskt hinner mellan bajs och tvätt är kanske en dusch (och hårtvätt om man har tur). Mitt råd till dig är att försöka slappna av i din vardag, ställ inga krav på dig själv och framfr allt jämför dig inte med någon annan! Hoppas du tar detta jag skriver rätt, menar absolut inte dett som en "sur/elak anonym kommentar"
    Må väl och lycka till!

    SvaraRadera