torsdag 21 januari 2010

Doctor

Idag tog jag på mig den där skäms-tröjan och satte mig i väntrummet på vårdcentralen. Kändes som alla som satt där kunde se rakt igenom mig. Att dom synade mig från topp till tå och såg att det inte var något vanligt fel på mig, utan här var den konstiga tjejen. Usch. Kändes som jag satt där och väntade på att få min dom. En dom som skulle innebära tvångströja, en sån där dom bakbinder ens händer på, och så skulle dom stänga in mig i ett rum med skumgummiväggar. Där skulle jag få sitta, mest för att inte smitta andra med min galenskap...

Fick dock träffa jordens gulligaste läkare, det kändes helt naturligt att blotta mina känslor för henne. Jag fick fylla i ett papper med några frågor, ur det fick hon sedan fram att jag led av en "måttlig" depression, troligtvis en förlossningsdepression. Hon sjukskrev (ja, sjukskrev mig från att vara föräldrarledig!) mig i två veckor till att börja med, så att jag ska kunna ha Mange hemma som stöd. Hon började prata om antidepressiv medicin också men det lade vi på hyllan. Sånt där tror jag inte på!...Och min ordination blev att gå till kuratorn på vårdcentralen, så på måndag bär det av...
Läkaren poängterade också att det är jättevanligt med förlossningsdepression. Att över 40% av dom som genomgår en förlossning blir deprimerade, så kanske är jag inte så konstig ändå?

Jag trodde dock inte att det var en förlossningsdepression. Jag har jämfört med så många andra som haft det och tycker inte att min form av depression stämmer in med det alls. Men tydligen så kan den ju visa sig olika på olika personer. Och när jag tänker efter så började nog det hela när amningen aldrig ville fungera, så kanske? På den vägen är det iaf...

Nu på eftermiddagen har jag hunnit med en långis med Elton, på en hel timme, och nu är jag nyss hemkommen från en sväng i solariet! Skönt.
Nu luktar det gott från köket också, Mange ska precis bjuda på wok, gott! Jag är dock sååå nära på att ge upp då jag redan tjuvvägt mig och vågen visade knappt någon förändring, jäkla skit!

So long!

Jag älskar dig <3
Vi påväg till doktorn tidigare idag!

3 kommentarer:

  1. You go girl! Nu har du kommit jättelångt på resan av att bli frisk =) Du ska snart se att dagarna blir lättare.

    Jag vill tacka dig massor för att du fick mig att bli medlem på picnik! TACK! Finns ju såå mycket roligt att göra! Ska no bli premium medlem också =) Tack igen!

    SvaraRadera
  2. var beredd att bara för att du har blivit sjukskriven av en läkare så är det inte säkert att dom bedömmer det så på F-kassan och kan då bli så att du inte får någon ersättning.Säger detta av egen erfarenhet!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du verkar vara en otroligt stark & modig kvinna. Det är inte lätt att ta hand om två små barn & samtidigt få allt annat att fungera. Jag tror du kommer klara dig alldeles utmärkt! Kram / Jessica

    SvaraRadera