måndag 11 maj 2009

Ännu ett pucko har talat!

Haha, jag kan inte annat än att skratta, vad är det för puckon som läser min blogg?
Fick den här anonyma (oväntat!) kommentaren angående låten jag lade upp igår:

Du vet att åsa skrev den låten för att hon vart med barn, men sedan fick missfall va? Så eftersom att du tidigare har skrivit till en annan tjej att du tycker att det är guds vilja att kvinnor får missfall och att man får skylla sig själv och att sådana inte borde ha barn, så borde ju inte du tycka om den här låten? Den är ju emot allt du skriver på din blogg? Jag menar... du som har utbildning, man och barn, och kommer från en "fin" familj... Du fattar ju inte ens texten!

Jag har tolkat texten, och nej jag visste inte att hon skrev den låten av det syftet.
Jag har annat att göra än att ta reda på varför en viss person skrev en viss låt...
Varför gjorde Promoe Svenne Banan då? För att han odlar svenska bananer? Eller för att han förlorade en stor kärlek? Eller var det kanske för att han drack Mushroom Shake på Koh Phangan?
Hahaha!

8 kommentarer:

  1. Jag tycker att alla får tolka låten som de vill, och om du tycker att den passar in i ditt liv av en anledning kan du få tycka det, det ska väl ändå inte störa någon? Kram Bella

    SvaraRadera
  2. Hoppla, jag har hört något helt annat än anonym. Min version är betydligt mer romantisk eftersom den faktiskt handlar om kärlek. Åsa skrev text till Jan Krantz musik för att beskriva sin kärlek till Jonas Otter, sin nuvarande man. Visan framförs i de flesta versioner av Cajsa Stina Åkerström.

    Varför så otroligt många skulle spela en visa som "Av längtan till dig" på sitt bröllop om den skulle handla om ett missfall är för mig helt oförståeligt. Den osar kärlek rakt igenom. Kärleken till en levande människa och partner.

    Oavsett vilket får du tycka precis som du vill Sofia. De stolpskott som uttalar sig borde tänka efter både en och två gånger innan de skickar in kommentarer.

    "I en evighet levde jag som om du inte fanns.
    I alla drömmar var du ändå nära, så underbart nära.
    Och jag trodde jag fann dig, men du va nån annanstans.
    Och varje gång jag funnit nån så såg jag att drömmen inte va sann.

    Tänk alla famnar jag lämnat av längtan till dig,
    för jag trodde att du fanns och väntade mig.
    Ja, alla dagar jag vandrat så sorgsen och trött,
    för att möta den vackraste mänska jag nånsin mött.
    Det var enkelt och vackert, du sa att du väntat mig.
    Jag kunde ana att det fanns en himmel på jorden, jag såg den.
    Och du bad mig att leva mitt liv alltid nära dig.
    Jag följde dina steg och allt jag någonsin drömt om fanns där för mig.

    Det finns ingen som lockat mitt hjärta så underbart:
    Med all din ömhet får du sorg och smärta att sakta försvinna.
    Alla skuggor, allt mörker som förr var så uppenbart
    det skingras och tillsammans ser vi ljuset som stiger med solens fart."

    SvaraRadera
  3. Man tolkar väl låtar på sitt eget sätt oavsett om låtskrivaren har en annan tanke bakom texten?
    Att folk ens orkar!

    SvaraRadera
  4. hoppla malin, du har fel. min mamma känner åsa så tyvärr har du fel där. sen visst får man väl tolka låten som man vill, det är ju en kärlekslåt, men till hennes barn som dog. att de försökte så himla länge att få just det barnet, men att det sen dog iallafall.

    SvaraRadera
  5. .. och för att tillägga. svennebanan handlar om kritik mot det svenska konsumentsamhället, och inget annat. så där så ;)

    SvaraRadera
  6. man kan ju iofs tolka låtar på olika sätt. Men det är lugnt kära moster,jag har ett rikspucko som inte tycker om mig heller och tycker att jagorde lägga ner min blogg;) HAHAHAH, stod ngt om att jag hade häx näsa också;)<3

    SvaraRadera
  7. Hoppla anonym. Vad bra att du hade rätt i den här frågan. Grattis!
    Jag och många med mig kommer nog att fortsätta tolka visan på vårt sätt, oavsett vad du säger att den ursprungligen handlade om.

    SvaraRadera
  8. Jag var på en konsert med självaste Åsa Jinder så sent som i december förra året, och då sa Åsa i egen hög person att hon skrev låten och sjöng den till sin man på deras bröllop för 10 år sedan.
    Så anonym har förmodligen ingen aning om vad hon/han "snackar" om:P
    Så det så..

    SvaraRadera