lördag 31 januari 2015

Att amma


Finns det något vackrare och mer naturligt än ett barn som ammar? <3

Som jag längtat efter att amma. Ända sedan jag ammade Ellioth har jag längtat, då Eltons amning bara blev kaos eftersom han hade mjölkallergi och jag var tvungen att sluta. Idag var jag dock beredd att lägga av. Elvis har i två dagar skrikit i timtals i samband med amning. Fått tag, tuttat tre tutt, blivit asarg, släppt och skrikit. Sista dygnet har jag tragglat med diverse knep för att få det att fungera men utan vidare resultat. Dessutom har M fortfarande inte sovit med mig och Elvis sedan vi kom hem utan han har sovit på övervåningen så på nätterna har jag tagit dessa fighter själv. 
Idag for jag till Apoteket för att ge amningen en chans... Näsdroppar, pysventiler (man stoppar in dem i barnens rumpor för att få ut fisar :/) och bröstvårtsskydd i silikon. De sista är till för att skydda såriga bröstvårtor men ger också bebisen chansen till ett bättre suggrepp. Elvis har inte så stor mun, och mina titts är för närvarande huge, så dessa gjorde succé (peppar, peppar)! Två amningstillfällen har hittills gått superbra utan minsta tår, så nu håller vi tummarna för att vi hittat lösningen!

Kat: Du hade funderingar kring igångsättning... Min första förlossning gick så himla snabbt, jag hann ingen bedövning och upplevelsen blev inget vidare. Med Elton blev jag igångsatt vilket jag upplevde som en tusen gånger bättre förlossning. De tog mina hinnor så vattnet gick, jag fick lustgas och EDA och krystade tre gånger så var gossen ute. Från att vattnet gick till han var ute tog det knappt fem timmar. Denna igångsättning var lite annorlunda men upplevelsen är ändå positiv. Dock uppfattade jag denna förlossning som hundra gånger ondare än de två andra. Jag pratade med en tjej som fött två barn, en spontan förlossning och en igångsättning och hon sa att det gör hundra gånger ondare att föda barn vid en igångsättning. Kanske är det så? Jag vet inte. Föda barn gör ju ont men att komma upp till förlossningen och allt går framåt lugnt och försiktigt värdesätter jag!

Btw, förlossningsberättelse kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar