torsdag 7 oktober 2010

Svar till simmarkarl!

jag lyckas jobba 30h i veckan, ha 2 barn och träna 20h i veckan...
/jake

Skillnaden på oss Jakob:
Du har frugan hemma, som tar hand om barnen (lämnar och hämtar på dagis?) och antagligen också städar, tvättar och lagar mat? Eller?
Vi kan ju låtsas att du "jobbar" 10h/dag mån-fre och det skulle jag också hinna om jag hade någon som tog hand om allt det andra!

För oss ser det ut ungefär såhär:
Mange åker till jobbet vid 7 och kommer hem igen vid 18. Han brukar lämna Ellioth på dagis.
Jag pluggar 8-17 (ett måste för att hinna med) varje dag och lämnar innan dess Elton till mamma och pappa (just nu). När jag slutar för dagen ska jag oftast ta buss hem och hämta både Ellioth och Elton. Så hela familjen är hemma igen ungefär vid 18. Då ska kisskläder tvättas, mat lagas (och ibland inhandlas) och ätas. Det ska diskas, ungar ska duschas och nattas. Dessa sysslor delar vi givetvis på men vi sätter oss sällan ner innan 21 på kvällen och då är gymmet stängt. Ibland måste jag även läsa när grabbarna har somnat. Så när i hundan ska jag hinna träna? Hittar ni nåt hål i "schemat" som jag missat? Och på det där "nattgymmet" som stinker karlsvett och bara har massor skrot vill jag inte träna på! Sen när Elton börjar på dagis blir det ju lättare för då kan vi ju turas om att lämna dem och då kan man ju ta ett pass mellan 7-8 (om det är öppet?)...


5 kommentarer:

  1. Hej!

    Fokusera INTE på gymmet, fokusera på VAD du stoppar i dig.
    Menar verkligen inte att du ska anamma någon diet (typ GI) och bli galen av att tvingas äta viss sorts mat ( eller att inte få äta viss sorts mat ;)

    Tänk såhär: "Jag kan äta allt, men inte alltid" eller "Att intaget av mat ska sammanlagt under en dag vara mindre kalorimässigt än det du förbrännt" ( man behöver inte räkna kalorier på pricken )

    Jag LOVAR dig att du kommer gå ner i vikt utan att ens sätta foten i gymmet, trots allt hänger en viktnedgång till 80% på VAD och hur mycket man äter.

    Absolut är träning jättebra och en del i det hela , men hur bra kommer du må psykiskt om du ska stressa dig igenom gymmet. Du verkar ha ett högt tempo och inte vara soffliggare direkt så addera några promenader i veckan, ( helst på morgonen ) Skulle du sedan känna
    för träning kan jag VARMT rekommendera Friskis&Svettis. Dom har ett bra utbud, kvällar och eftermiddagar på pass ( allt från afro-dans till vanlig motionsgympa)
    Och det bästa av allt, du behöver inte skämmas om du inte är en mästare som hängar med i alla rörelser!

    Denna "metod" är ingen "förlora 15 kg på 2 månader" om du förstår vad jag menar. Du kommer stadigt gå ner ca 0,5 kg i veckan och må BRA!
    Och på köpet "vinna" en bra livsstil, det du!

    Jag förstår ditt "dilemma" med att inte trivas i sin kropp, det är verkligen sjuk träligt.
    Jag insåg nyligen att det brakat uppåt för mig också efter sommaren. Eller är det kanske så att man faktiskt har fukt i garderoben? Skämt å sido, häng på detta och blogga gärna om ditt beslut. Vad du än väljer Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag vet exakt hur det är så du är låååångt ifrån ensam!

    Nu har jag sån "tur" att jag bor i Johannelund och har dagis i Ekholmen vilket innebär promenad varje morgon och eftermiddag!

    Sen cyklar jag till jobbet i stan!

    Dem veckorna jag är barnledig hinner jag träna dock men nått regelbundet blir det INTE!

    Fan vad bra det skulle vara med en hemmafru alltså =)

    SvaraRadera
  3. njae du, fanny pluggar 100% och jobbar och tränar på det... :) Du kan ju faktiskt träna en timma när Mange kommit hem. Vill man och behöver man verkligen något så går det att lösa...

    SvaraRadera
  4. nej Sofia.. Jakob lagar faktiskt mat oftare än vad jag gör ;) städ och tvätt delar vi lika på!! Och då jobbar och pluggar jag också, Och Jake jobbar och hårdtränar. Vardagen är grötig, men den går :)

    Köp hem ett hopprep och kör hemma i sovrummet en halvtimma hit eller dit... och skippa allt godis ;)

    kraaaam

    SvaraRadera
  5. Fungerar promenader/jogging för dig?
    Det kanske kan vara ett alternativ safall, säg att du gar/joggar 3 ggr/v och dom kvällarna kanske Mange kan ta lite mer av sysslorna pa kvällen.

    Nu blir det förstas vinter snart men snabba promenader fungerar da ocksa.

    Jag tycker det är enklare att inte behöva ha ett gym att aka till. Fast det kräver självdisiplin och att man försöker fa till en vana.

    Nu blev jag träningssugen och längtar till jag kan komma igang igen.

    SvaraRadera