onsdag 3 februari 2010

Jag ska aldrig mer handla på nätet!

Din Barnbutik På Nätet 2G AB, 556742-0202, (”Din Barnbutik”) försattes 2010-01-29 i konkurs vid Attunda tingsrätt, varvid advokat Berndt Westerlund förordnades till konkursförvaltare. Konkursförvaltningen önskar informera om följande.

Angående kunder som förskottsbetalat (vilket jag gjort!)alternativt lämnat in reklamationer eller returer:
Din Barnbutik, som drivit webbshoppen Pippilotta.se, har mottagit ett antal order som förskottsbetalats. På grund av konkursen kommer dessa order inte att kunna expedieras. Förskottsbetalningarna kommer inte heller att kunna återbetalas till kunderna. Istället kommer alla kunder som betalat för sina varor i förskott att ha en oprioriterad fordran i konkursen. Eftersom konkursförvaltningen redan har tillgång till information om dessa kunder och förskottsbetalningarnas storlek, uppmanas dessa kunder att inte tillskriva konkursförvaltningen.

Kunder som förskottsbetalat med kontokort rekommenderas att kontakta sin bank för att undersöka om det finns förutsättningar att från kortföretaget återfå betalt belopp.

Konkursboet kan idag inte bedöma om det blir någon utdelning i konkursen till kunder som har fordringar pga förskottsbetalningar. När konkursboet slutfört avvecklingen av konkursen och fått täckning för alla konkurskostnader, sker utdelning av överskottet i första hand till prioriterade fordringsägare. Endast om överskottet även räcker till viss utdelning till oprioriterade fordringsägare, kan del av de pengar som en kund förskottsbetalat komma att betalas tillbaka i enlighet med reglerna i konkurslagen. Innan så sker får dessa kunder i så fall nödvändig information från Attunda tingsrätt.


Nästan 700kr åt helvete, tackar!

3 kommentarer:

  1. Vi anlitade hantverkare och gjorde om våran putsfasad. Efter bara några månader så ramlade putsen ner.
    När vi skulle reklamera så hade företaget gått i konkurs.
    Och det var MÅNGA tusenlappar (lånade från banken) som man lika gärna kunde spolat ner i toaletten
    That´s life. Bara le o se glad ut ändå.

    SvaraRadera
  2. Ett tips för framtiden, googla pa företaget så ser du vad som skrivits om det. Pippilotta har inte skött sina affärer på över ett år och det har skrivits massor om det.

    Jag handlar också alltid på faktura från Internetföretag.

    Men det är lätt att vara efterklok, men ngr tips så du vågar handla på nätet igen.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Med kaffet i vrångstrupen läser vi Dagens Handel på nätet!
    Vi är de två ägarna till Pippilotta som nu drabbats av detta eländes elände.

    Utifrån kundens synpunkt förstår vi att det självklart inte ser bra ut med att ha rea och sedan begära oss i konkurs. Självklart är de upprörda och med all rätt.

    Vad som däremot är mycket mycket viktigt att påpeka och kanske även publicera i denna mycket trista situation är att det är konkursförvaltaren som fattat beslut om att inte leverera det vi sålde i förra veckan.
    Vi har under en längre tid haft en tvist med en av våra större leverantörer. Denna tvist ledde slutligen till att leverantören valde att gå till kronofogden. Beloppet är så betydande att det inte är möjligt att lösa inom den tidsfrist vi fick. Detta innebar i sin tur att vår bank började att skruva på sig eftersom utmätning skulle bli aktuell.
    I slutet av förra veckan drog banken in vår checkräkningskredit och eftersom vi personligen borgat för densamma så spärrades samtliga bolagets och våra privata tillgångar i samma ögonblick krediten sades upp till betalning.

    Vi hade i denna situation inget annat alternativ än att begära oss själva i konkurs-vilket vi gjorde vid Attunda tingsrätt i fredags.
    I början av förra veckan startade vi vår rea för att försöka slutligen lösa tvisten med den leverantör som stod med kronofogden runt knuten. Många av de beställningar som kom in levererades i mitten/slutet av förra veckan men från lunch i fredags var vi utestängda från att arbeta vidare med något över huvud taget, låsen byttes ut och möte med konkursförvaltaren har hanterats under större delen av såväl måndagen som tisdagen denna vecka.

    Vår egen önskan-som ställföreträdare-var att få leverera de order som förskottsbetalats av kund i form av kortbetalning. Utebliven leverans av fakturabeställningar drabbar ju inte kunden rent ekonomiskt även fast det är mycket trist att behöva cancellera beställningar oavsett betalningssätt.

    I tisdags denna vecka beslutade konkursförvaltaren att inte leverera några fler beställningar över huvud taget! Detta innebär att relativt många kunder som kortbetalat i slutet av förra veckan självklart och med all rätt känner sig såväl lurade som upprörda men det är viktigt att få fram att det inte var med uppsåt och med avsikt att lura någon som vi hade rea i förra veckan.

    Som ställföreträdare är det vi som får stå med hundhuvudet och ta emot den kritik som givetvis uppstår. Vi har redan idag fått personliga hot som polisanmälts och det känns allt annat än trevligt att utstå allt detta efter att under så många år ha lagt ner ett stort arbete med energi, tid och massor av eget kapital.

    Kunde vi ställa allt till rätta gentemot slutkund skulle valet vara enkelt att vi vill behandla alla som handlat hos oss med respekt och korrekt. I och med konkursen har vi själva ingen som helst möjlighet att hantera situationen-vi är helt i "händerna" på konkursförvaltaren vad gäller beslut om konkursbo, tillgångar och hantering av kunder.

    Vi beklagar allt detta djupt och hoppas att det relativt stora varulager som finns kvar med auktionen hos pn-trading ska inbringa så pass mycket pengar att alla kunder ska kunna få tillbaka sina förskotterade pengar.

    Hör gärna av er om vi kan vara er behjälpliga med information eller annat.
    Vänligen
    Peter o Gunilla Grönvall
    Pippilotta
    Din barnbutik på nätet 2G AB

    SvaraRadera