fredag 13 april 2012

Vår ekonomi

NU FÅR DET FAN I MIG VARA NOG ALLTSÅ!
Jag skriver den här jävla bloggen till största delen för min egen skull och för att mina barn en gång ska kunna gå tillbaka och läsa, men också för att den uppskattas av väldigt många!

Ikväll ringer min mamma mig från Tyskland, gråter och skäller ut mig för "min jävla blogg" (det är inte första gången, utan snarare tjugonde...) för den har förstört deras kväll. Några släktingar har tjatat på henne om att de (min mamma och pappa) måste ge oss pengar som vi reser och shoppar (som de läser i "min jävla blogg"!)...

När jag gick ut gymnasiet fick jag se till att skaffa mig ett jobb för min mor och far tänkte minsann inte betala för mig (helt rätt!), och jag skaffade mig ett jobb. Från och med då fick jag även börja betala de resor jag följde med dem på, men jag behövde däremot inte betala något hemma utan de lärde mig att SPARA istället. Strax innan jag fyllde 18 fick jag däremot tillgång till ett konto där de sparat pengar åt mig sedan jag var liten. Dessa skulle i första hand användas till körkort och resten var "flytta-hemifrån-pengar". Jag tog körkort (7 lektioner, halka + uppkörning), använde en liten del när jag var ute och backpackade i 10 veckor, jag köpte de flesta möbler och prylar till Magnus och min lägenhet och fick ändå pengar över. Dessa sitter kvar på det där fonkondot än idag och har självklart vuxit lite.

Jag känner inte en kvinna som är mer millimeterrättvis än min mor. Och ibland, jo, då känner jag faktiskt att hon är rätt snål. Häromdagen bad jag henne köpa en laktosfri mjölk åt mig och det gjorde hon och därefter dröjde det inte många minuter innan hon ringde och påminde mig om de där 13 kronorna. Så är hon och har alltid varit. Min far kunde jag dock lura på en tjuga någon gång när jag var yngre men nuförtiden är han mer svårflörtad på den där slanten. Sina barnbarn kan han dock slänga till något ibland, häromdagen fick de ett par varsina stödhjul...Från Biltema, 39,90 kr styck... Sedan gav han ju Ellioth (och Elton) elbilen när han fyllde år, men så har han bara två barnbarn också!

Annars får vi inte ett jävla öre från mina föräldrar kan jag säga er (er = min avundsjuka släkt!) och det behöver vi inte heller... Mange får ut en bra bit över 20000kr/mån, jag har nästan 10000kr från CSN/mån och till det arbetar jag extra på Kolmården och som lärarvikarie och det inbringar ca 2000 kr extra per månad. Vi har även ett barnbidrag på 2200 kr/mån. Så ja, vi har ut en bit över 35000 kr i månaden!
Ja, jag shoppar för cirka 2000 kr i månaden men det är också allt vi unnar oss. Vi äter aldrig ute, köper väldigt sällan hämtmat (säg att grabbarna får Happy Meal 2 ggr per månad = 120 kr), går aldrig och fikar och lunch har vi nästan alltid i form av matlådor. Vårt matkonto ligger på 5000 kr i månaden. Vi har billig hyra så vi ammorterar mycket på lägenheten, bredband-telefoni-tv ingår i hyran. Vi har ingenting på kredit, ja bilen är avbetald även om det är vår största utgift eftersom Mange åker över 10 mil om dagen. Räkna på det och ni kommer komma fram till att vi kan spara ganska mycket pengar!! Dessutom får vi tillbaka ca 23000 kr på skatten och det är vad vi har kvar att betala på vår Kreta-resa! Och självklart sparar vi en bra summa pengar till grabbarna varje månad också!

Så varsågoda, här har jag blottat hela vår ekonomi för ca 300 pesoner för att NI kanske ska förstå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar