torsdag 1 december 2011

Ros och ris!

Jag glömde ju berätta för er igår... I somras, närmare bestämt någon gång i juli, ringde en man från Försäkringskassan mig. Han undrade vad jag sysselsatte mig med nu när jag inte studerade och jag förklarade att jag jobbade halvtid på Kolmårdens djurpark. Då undrade han om jag var anmäld hos Arbetsförmedlingen för att söka ett till halvtidsjobb men det var jag ju inte. Då började han tjoa om att han skulle nolla mig, alltså min SGI om jag inte började plocka ut föräldrarpenning (retroaktivt) så att den tillsammans med min arbetstid utgjorde 100%. Så det gjorde jag ju direkt, i ren panik då vi sparat så mycket föräldrardagar (och om han nu skulle nolla mig skulle de tappa i princip hela sitt värde- 75%).
Igår fick jag hem ett brev där Försäkringskassan beslutat att jag inte har rätt till någon sjukpenning, eftersom jag inte har någon inkomst och ändå får CSN om jag är sjuk (helt i enlighet med hur det bör vara helt enkelt). Jag ringde dock för att fråga så jag förstått det hela rätt och fick prata med världens gulligaste kille. Då passade jag på att fråga om det här med att anmäla mig på Arbetsförmedlingen nu när jag får jullov för att skydda mitt SGI och killen i andra änden förstod inte vad jag pratade om. Han förklarade att sålänge jag är beviljad CSN så är min SGI skyddad oavsett om jag inte jobbar och inte är inskriven på Arbetsförmedlingen!

Så en stor ros till denna kille samtidigt som den andra gubben får ris för att han tvingade mig slösa på mina föräldrardagar i onödan!
Änglar finns, även på Försäkringskassan!

Vid 8 imorse var jag tillbaka på den skola jag hade min praktik på, för att lämna tillbaka några böcker jag lånat, och möttes av tusen kramar:) Goa ungar alltså, de gjorde min dag återigen!
Därefter åkte jag till Ljungsbro där jag suttit och finslipat mina rapporter ända tills nu!

Nu bjuds det på middag och sedan ska jag fara hemåt:)

Lillprinsen igårkväll, skön sovstil! Han var inte lika skön imorse när han 05.10 ropade: "Jag ha bajsat mamma!" :)

1 kommentar:

  1. Fast har inte det med att göra att man på sommaren inte har csn, men det har man ju över jullovet?

    För jag tror att båda du pratat med har rätt :p

    SvaraRadera