torsdag 12 maj 2011

Till er alla:

En sak ska ni ha klart för er, det här är min blogg och här skriver jag precis vad jag vill! Vi har yttrandefrihet i Sverige vilket ger mig rätten att tycka och tänka precis som jag vill, sålänge det inte skadar någon annan. Och sålänge jag inte nämner några namn så gör det inte det!

Jag är fortfarande vansinnig efter gårdagens bitmärken på Elton. Ouppfostrade ungar är det värsta jag vet och sådana här beteenden accepterar jag bara inte. Ett beteende går att förändra, det krävs bara en jädra massa arbete från föräldrarna! När man väljer att bli förälder tillskrivs man samtidigt det (oskrivna) kravet att uppfostra sin unge! Punkt.
Och på tal om beteenden, vi läser (läste) lite om lärteorier i skolan. En psykolog vid namn Skinner arbetade fram en teori som kallas Operant betingning. Det innebär att man genom att tillföra stimulus uppmuntrar bra beteenden eller släcker ut dåliga beteenden. Vi fick se en film (eg Klassisk betingning, nästan samma) där de spärrade upp ögonen på en våldtäktsman, de tvingade honom att titta på en film där kvinnor blev våldtagna samtidigt som de matade honom med kräkmedel. Detta fick honom att koppla samman våldäkter med illamående, vilket släckte hans beteende. Borde man inte göra såhär med dagens fångar :)? På samma sätt kan man tillföra ett stimulus för att uppmuntra ett beteende. Exempelvis genom att ge barn en glass när de äter upp sina grönsaker. Nu menar jag givetvis inte att de ska ge ungen på dagis kräkmedel när hon bits, utan jag kom bara att tänka på detta när vi var inne på ämnet "beteende".

Idag har jag fått massor plugg gjort igen. Jag är så jäkla stolt över mig själv! Jag har nog faktiskt våren och solen att tacka till största delen. I vintras somnade jag efter att ha läst max fem sidor medan jag idag läser 50-100 sidor och gör sammanfattningar och dylikt därtill. Börjar jag få läshuvud måntro :)??

Nu sitter jag och väntar på att klockan ska slå 19.30 så jag kan traska iväg på en långis med Karin. Och långis var precis vad hon tog med mig på i tisdags. Vi traskade ner mot ån och jag trodde att vi skulle gå över (vända tillbaka) vid den första bron, men istället fortsatte vi förbi både den andra och den tredje och rundan slutade nog på en 6-7-8 km :) Förhoppningsvis blir det samma runda ikväll! ska försöka ladda ner någon bra app som kan mäta rundan åt mig :)

Godkväll på er!

1 kommentar: