fredag 1 april 2011

Feberkramper...

En hemsk natt har passerat. Igårkväll när vi skulle gå och lägga oss började Ellioth prata i sömnen och när Mange givk in till honom var han kokhet. Mange tyckte dock att han blev sval när han tog av honom täcket vilket jag inte höll med om. Vi lyfte in honom i vår säng för att tempen och den visade självklat feber, 39,3 grader. Vi gav honom Panodil men efter en timme yrade han som aldrig förr och var helt okontaktbar. När vi tog tempen igen hade den stigit till 39,7. Mange ringde 1177 och de tyckte vi skulle badda honom och avvakta en timme till och om tempen inte hade sjunkit då skulle vi ringa igen. Efter 45 min började han krampa lite och nu visade tempen 40 grader och på 1177 tyckte de att vi skulle åka upp direkt. Sist Ellioth hade hög feber och krampade fick jag prata med en sjuksköterska uppe på barnakuten och hon lugnade mig med att det var lugnt sålänge de inte kramapde mer än 15 minuter för då var det dags att åka upp med honom, så jag kände mig rätt lugn denna gång. Väl uppe på sjukhuset visade tempen fortfarande 40 grader och det var svårt att få kontakt med honom. Efter en Ipren försvann dock febern och efter att ha tagit lite prover och så var han sig själv igen och somnade gott i min famn. Ett vanligt virus konstaterades. Läkaren var dock lite orolig över has feberkramper men jag sa att jag kände mig lugn eftersom en sjuksköterska därifrån hade upplyst mig om de där 15 minutrarna. "15 MINUTER!?" hojtade läkaren undrandes och menade på att hennes gräns låg på 4-5 min för därefter är det farligt. Så hon skickade med en spruta som gör att de slutar krampa (fick även recept på dessa) och om han skulle krampa i 4-5 minuter ska den tas samtidigt som vi ska ringa ambulans :S Snacka om olika bud :S?! Vi var inte hemma förrän vid 3-tiden och när Elton vaknade vid 6 imorse var vi inte alls pigga. Som vanligt har vi ju världens bästa mormor och morfar så morfar hämtade Elton så vi skulle få sova. Grabbarna sover som grisar fortfarande och jag ska bege mig till stan för lite ärenden och sen hämta hem lilleman från Ljungsbro. Ellioth har mycket lägre feber idag btw... Trevlig helg på er!
Min fina sjukling igår på sjukhuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar