onsdag 25 september 2013

Frökentankar & magsjuka

Dessa godingar fick jag krypa ner bredvid igår <3

Sovmorgon imorse, eller hur... Elton vaknade strax innan 6 (en timme innan klockan skulle ringa)och började böka, och där fick inte jag sova mer. Lämnade på skruttar på förskolan vid 8.45 (fuck vad jag hatar att lämna!-mer om det i ett annat inlägg) och fick panik när de berättade att det gick magsjuka på Ellioths avdelning. Jag ringde morfar som ställde upp och hämtade dem direkt (räddare i nöden<3) och nu håller jag dem hemma resten av veckan. Magsjuka är ju min största skräck och nästa vecka är jag även ensam med kidsen igen (och en massa jäkla plugg) så jag har verkligen inte tid att vara hemma med ungar som spyr. Jag vägrar det, för då flyr jag! Men i alla fall, efter att ha lämnat dem körde jag praktik 9.30-17.30. Såå underbart ställe med så goa ungar. Fick mysa loss med en liten ledsen 1-åring idag, och satan vad sugen man blir då...:) Men vilken skillnad det är på områden... På min förra praktik var jag på en förskola med väldigt hög invandrartäthet och det var sååå spännande. Jag älskar att lära mig om andra kulturer genom att få umgås med massor härliga ungar! De flesta föräldrar var dessutom väldigt unge. Nu har jag varit på en förskola med bara svenska barn... Det ligger i ett "lite finare" område i Linköping och överlag skulle jag säga att de flesta föräldrar är 40+. Där snackar vi karriär först och barn sedan, medan det överlag var tvärtom på min förra praktikplats. Dock är ju barn barn och lika goa och busiga vart man än är <3 Desto mer jag är på förskola känner jag att det är min grej! Låg- och mellanstadie i all ära men att vara ensam lärare för minst 25 elever skrämmer mig när det samtidigt ska göras pedagogiska planeringar och individuella utvecklingsplaner. Lärare känns väldigt ensamt och stressigt medan man i förskolan planerar mer tillsammans med sina kollegor. Ska jag bli lärare vill jag bli mattelärare och man är ju sällan ämneslärare på låg- och mellanstadiet! Ja, vi får väl se vart jag blir av... :)

Efter praktiken har jag vart med kidsen på fotbollsträning, nu har jag precis gött dem och vidare ska de hoppa i pjamas och glida ner i sängen! Ta tag i det då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar