torsdag 13 mars 2014

Annorlunda

Är man tuff bär man hjälm!:)

Det här med att köra motorcykel i Thailand och på Koh Lanta... För det första tar thailändare sitt körkort på 15 minuter, i en simulator :/ Då kanske ni redan där kan ana hur trafiken är?! Det är vänstertrafik i Thailand, men har man moppe och bara ska en kilometer, eller tre, går det bra att köra på höger sida. Det betyder ju att jag som snällt kör på vänster sida måste vara uppmärksam på möte på båda sidor. Bilar kör om, trots möte, så jag måste vara beredd att slänga mig ut i diket. I korsningar svänger man bara ut, de bilar som kommer på vägen tittar ju ändå rakt fram (eller?) så då är det ju onödigt om de som svänger ut i korsningen ska vrida på huvudet. Har man en nyfödd bebis tar man bara den på axeln, hoppar upp på moppen och gasar iväg. När dessa svänger ut framför mig måste jag ju blunda och då blir ju jag en trafikfara. Vägen består av betongplattor, med stora mellanrum vilket gör att man måste hålla sig i stenhårt för att inte flyga av. Man måste även vara beredd att väja för elefanter, hundar, kossor och apor på vägen. Även ormar. För att inte få hjärtsnörp måste man även hela tiden hålla koll i backspegeln för bilar som ska köra om tutar alltid för att göra en uppmärksam på att de kommer. På det är det 37 grader i skuggan och cirka 55 i solen så vinden bränner i ansiktet när man kör. Ni ser, allt är inte en dans på rosor ;-)

Nu laddar jag för sista dagen imorgon... Blandade känslor :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar