fredag 17 september 2010

Politik.

M och jag utövar en liten kamp här hemma. Röstar han på Moderaterna anser jag att han kan ta sitt pick och pack och flytta och han anser på samma vis att jag kan dra om jag röstar på Socialdemokraterna :) Häromkvällen somnade vi på en varsin sida av sängen med ryggarna mot varandra, haha.

Jag har aldrig varit intresserad av politik men så en kväll så fastnade jag framför en debatt och då kände jag att jag skulle snappa upp lite bara för att kunna argumentera mot M, och gissa om han blev snopen :) Plötsligt kunde han knappt försvara sitt parti. På kuppen blev jag ändå liiite intresserad. Nu är jag långt ifrån insatt men jag tror inte det finns något parti som passar mina åsikter.
*Jag är med Mona på att det behövs fler öppna dörrar i skolpolitiken medan jag är med Alfons (ja, Reinfeldt ser ju ut som honom) på att det går åt alldeles för mycket skattepengar åt att ge ungdomar chans på chans på chans...
*Däremot är jag helt emot neddragningar/privatiseringar inom sjukvården. Det betyder ju att du med mer pengar har större chans till god hälsa och det är långt ifrån rättvist. Hälsa ska inte ha med ekonomisk situation att göra. Alla ska ha rätt till/möjlighet till vård. Människor har betalat skatt i hela sina liv och när de blir gamla och behöver vård så kanske dem snyltas på det. Nej, det är inte okej.
*Och så var det det här med bidrag... Är man sjuk ska man självklart ha möjlighet till bidrag men är man arbetsför ska man självklart arbeta! Man ska absolut inte kunna tjäna på att gå hemma, usch!

Så med dessa punkter undrar jag vilka jag ska rösta på?

3 kommentarer:

  1. Självklart ska man tänka på alla men det som räknas i slutändan är ju vad man tjänar mest på själv (även om alla inte vågar säga det)...Så därmed är Alfons ett självklart val för mig =)(och även för dig tror jag oxå =))
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Låter som om Folkpartiet eller Vänstern skulle passa dig bättre!

    SvaraRadera
  3. Hej, läser din blogg ibland, hoppas det inte gör något. Självklart ska du rösta rött- helt rätt. Säg åt Magnus oxå att sluta tramsa om Moderaterna! ;) Mvh Lina

    SvaraRadera