fredag 4 september 2015

Empati

Supermysig dag men upprörd kväll. Jag är så jävla förbannad på hur människor (idioter!) väljer att uttrycka sig. Jag gav mig in i en liten debatt angående flyktingkatastrofen, jag har lite svårt att hålla käft när människor med avsaknad av empatisk förmåga uttrycker sig! "...om kommunpolitikerna väljer att ta in fler flyktingar får de väl ta hand om dem själv!", "Vi var väl här först?"... På riktigt? Tror ni de vill lämna allt dem har? För att på vägen förlora sin fru, sin man, sina barn eller sina föräldrar och komma helt tomhänta, söndertrasade till ett helt nytt land? En ny kultur? Dessa människor flyr krig, de flyr tortyr och de flyr IS. Flykten, kanske i en liten uppblåsbar gummibåt, kostar dem dessutom alla deras pengar. Och ofta även livet. Hur har vissa människor, på riktigt, då mage att uttrycka sig så känslokallt? Dessa flyktingar är människor precis som vi, kan vi hjälpa ska vi! Och vi svenskar, om några, kan!!

Egentligen var det inte detta som gjorde mig förbannad till en början utan att vi fick hem Ellioths skolböcker idag (då jag bett läraren skicka med dessa hem om Ellioth låg efter i något), av 31 sidor som ska vara klara i matteboken har han sammanlagt gjort max 5... Det känns dock som piss i havet i jämförelse så jag kommer inte gå in djupare på det, just nu...

Annars har vi haft en mysig dag i Stockholm, jag, Elvis och M. M var på jobb och jag och Elvis hängde på Nacka Forum och shoppade. M kom och vi tog en sen lunch tillsammans innan vi åkte hemåt. Hämtade grabbarna i Ljungsbro då mormor och morfar hämtade dem i skolan och sedan åkte vi hem hem. Märkte då att Elvis var lite varm och jo, visst visade tempen 39 grader. Stackaren, han som varit så glad hela dagen ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar