onsdag 30 juli 2014

Första ultraljudet


Grodan <3

Idag fick vi äntligen "träffa" den lilla varelsen som bor i min mage. Det har känts så overkligt innan och jag har nojjat (trots det ständiga illamåendet) över att graviditeten kanske inte fortskridit som den borde. Sist när jag gjorde vaginalt ultraljud såg vi ju bara en liten klump medan vi såg både armar, ben och ett tickande hjärta när vi gjorde vaginalt ultraljud med Ellioth i samma vecka. När hon idag lade ultraljudsmaskinen mot min mage höll hjärtat på att hoppa ur kroppen på mig. Det tog en liten stund innan hon hittade grodan också och jag var säker på att det skulle ligga en död klump där. Men plötsligt såg vi en liten varelse som stod på huvud där inne <3 Och när hon skulle ställa in skärpan på bilden snurrade hon även på grejen hon höll på magen vilket gjorde att vi då såg en liggande bebis. Mange höll andan och väntade på att hon skulle säga att det var två, en som låg ner och en som stod på huvud. Men som tur var var det bara en :) Precis som sina brorsor höll hen händerna framför ansiktet hela tiden <3 Den sparkade och snurrade runt och visade upp sina små fötter med tossingar och händerna med tumme och fingrar. Jag började nästan gråta, blödig som man är som morsa och gravid. Jag var även två dagar längre gången än vad jag räknat med så idag är jag i vecka 12+5 vilket ger ett BF den 5/2 2015 <3
Vi gjorde även KUB-test vilket visade sig att vi hade en chans på 1/13263 att få ett barn med kromosomavvikelse. Jätteliten risk alltså och vi behöver inte göra något fostervattenprov. (Detta har jag ju också nojjat över nu när jag snart är 30).

Efter ultraljudet åkte vi ner på stan och tog en lunch på tu man hand på Olympia (grekisk restaurang). Därefter gick vi till Forex och växlade pengar till resan och hann även förbi några affärer innan vi hämtade hem grabbarna från mormor och morfar. Mysig dag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar