måndag 9 augusti 2010

Och nu då?

PANIK! 1600 kr böcker ska tydligen inhandlas till första kursen. Och det är böcker jag ska köpa i bokhandeln (alt. begagnat), på det tillkommer massor annan litteratur som man tydligen köper av läraren typ. Men böckerna då, ska jag köpa dom nu innan eller? Med tanke på att det är sju stycken, och jag har tenta på dom i slutet på oktober, så vore det väl en god idé att börja läsa redan nu :)? Galet. Ännu mer nervös? Jovars! Och som den där jäkla nolleskylten, är det något man ska hänga på sig första dagen man går på uppropet eller :)? Och vad bär man sina böcker i? Ryggsäck, handväska eller kanske Ica-kasse? Vad tusan vet jag? Det var ju typ på stenåldern jag gick i skolan sist...

Så nu väntar jag på att Erika (en redan lärarstuderande gammal arbetskamrat!) ska höra mitt rop på hjälp på Facebook :)

Dagen har varit hektisk. Ringde vårdcentralen om några utlsag jag fick för två veckor sedan (på bröstet!) som nu spridit sig upp på halsen och på armarna, och som inte verkar vilja försvinna. Puckot i luren trodde jag pratade om molusker, men nej, jag vet för tusan hur en molusk ser ut och det är inte detta. Väl där fick jag träffa två sjuksköterskor som stod som två frågetecken, dom kunde inte svara på vad det var. Istället skulle jag få träffa en läkare, men ingen hade tid. Synd. Så jag skulle återkomma imorgon istället. Doktor Eklöf på Nissevägen säger att det är hudcancer, vilket vi inte hoppas på :S
Påvägen hem stannade jag och inhandlade lite grönsaker till vår GI-diet. Någon försökte spela ett spratt med mig då efter att jag sprungit omkring och hämtat sallad och frukt så hade någon scannat in tvålull på min scanner. Fick först lite smått panik då jag trodde att jag stod vid fel vagn och scannade in artiklar, men icke, det var min vagn. Tänkte att någon annan tagit fel vagn och lagt i tvålull i min påse, men inte det heller. Fick förklara för damen i kassan vad som hänt, och hon och alla kollegor skrattade åt mig och plockade bort varan från kvittot. Slår vad om att dom stått och kollat på någon skärm och att någon drev med mig :) Dolda Kameran - Jag gick inte på´t! (Eller?)

Nej, nu ska jag återgå till mina LiU-papper, spännande (SKRÄMMANDE!)!

3 kommentarer:

  1. Jag rekomenderar att du väntar till kursstarten med att köpa böcker. Eller kollar på anslagstavlan på liu´s hemsida. Det brukar alltid bli ngt nytt att man inte behöver nån bok och att andra kan låna ut osv. Jag kanske har ngn bok som du behöver? Jag har ju läst både PA1 och PA2 och Sanna med... Ibland har läraren kopierat vissa delar ur vissa böcker också...

    Nolleskylten kan du ha i väskan och ta på när de andra ta på sin :) lite pinsamt att komma med den på uppropet :) Ang. väska så spelar det nog ingen roll :) Du kan säkert få en Nordea ryggsäck av Elin :) hihi

    Puss Puss

    SvaraRadera
  2. Æh, no worries sæger jag. Nær jag børjade plugga væntade jag till plugget børjade innan jag køpte bøcker. Litteraturlistorna ær oftast bara rekommendationer. I vissa fall ær det bara ett eller enstaka kapitel ur bøckerna som anvænds. I så fall kan man ju låna boken på bibblan och kopiera aktuell text. I andra fall kan det vara vært att køpa bok tillsammans med kursare, låna av ældrekursare eller køpa begagnad. LiU har en virituell anslagstavla dær många annonserar ut begagnade bøcker. Kolla in: http://www.student.liu.se/anslagstavlan?l=sv

    SvaraRadera
  3. Köp böckerna på nätet,det brukar vara billigast så. Finläs inte allt, men bläddra igenom böckerna så du har en aning om vad de handlar om. Du kommer inte behöva läsa alla kapitel i alla böcker (men nästan). Artikelsamlingen köper du på universitetet och där ska alla sidor vara lästa. Det är mest skrämmande i början du vänjer dig fort.. Good luck!

    SvaraRadera