fredag 23 december 2016

Du är ingen dålig mamma

Igår skrev jag något på Instagram som säkert upprörde många. Jag lade ut två bilder på Elvis där han klättrat upp på diskbänken med texten likt: "Jullovet kommer bli långt...". Någon kommenterade då något i stil med att det mysigaste måste väl ändå vara att få vara hemma med sina barn. Men vet ni? Nä, jag tycker inte alls det är kul att vara ensam hemma med tre kids. Jag tycker det är skittrist till och med. Och jag VET att det är många med mig som känner likadant men det pratar man inte om. För man ska älska att vara hemma med sina barn, man ska älska att laga sin egen barnmat och att baka tillsammans med sina barn. Det är vad man ser på Instagram och i bloggar, mammor som ler och bakar med sina barn. Mammor som är så lyckliga! Sedan sitter andra mammor hemma bakom sina dataskärmar, mammor som gråter på kvällarna för att de inte alls är lyckliga i att kanske vara mammalediga och som inte alls tycker att det är skitkul att baka med sina barn. Många av de som lägger upp dessa leendes bilder tycker ofta inte heller att det är så himla kul, men det är ju hur det bör se ut, eller hur?

Jag älskar mina barn, villkorslöst och jag skulle offra mitt liv för dem. Men att vara hemma med en 7- och en 8-åring som bara skriker på varandra eller slåss, nä det är inte kul någonstans. Och att dessutom ha en snart 2-åring som hela tiden testar sin vilja och tjuter såfort han inte får spendera dagen på diskbänken, inte heller så spännande att vara hemma med. Att när man sedan lagom servat dem med frukost och dukat bort den inser att det nästan är dags att laga lunch samtidigt som en maskin tvätt är klar lagom när den i torktumlaren är torr och vill bli vikt... Nä, not my kind of fun!

Jag gillar vardag för vet ni,  jag älskar mitt jobb. Jag gillar att sakna mina barn men sedan gillar jag att få umgås med mina grabbar på helgen. När M också är hemma och vi delar på alla sysslor och har tid att bara vara. Men inte ens då gillar jag att baka med mina barn, och inte ens pga att jag inte gillar jullov ensam med mina barn är jag en dålig mamma. Jag är den bästa mamman för mina barn och du den bästa för dina, oavsett...

Finaste trion ❤️❤️❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar