tisdag 20 augusti 2013

Universitetsstudent

Tack detsamma! :)

Skolstart! Eller får man kalla det det? Studiestart? Man får ju egentligen inte säga skola när man går på universitet. Vi är inte elever, vi är studenter. Vi går inte i klasser, vi går i studiegrupper. Så är det med det. Jag har ju precis lärt mig säga förskola, vilket tog mig 4,5 år så när jag slutar universitetet har jag väl lagom lärt mig se mig själv som student och inte elev :)

Ny kurs idag. Ingen jag valt själv utan en obligatorisk sådan. Jag tror faktiskt, av introduktionen idag, att det är en vettig kurs. En sådan kurs jag väntat på. Grundläggande färdigheter är namnet och den är uppdelad i två kurser, svenska och matematik där vi börjar med det sistnämnda. Läraren verkade skitbra, skämtsam och mänsklig. När en student slutligen ställde frågan: "Du har inte nämnt något om någon tenta?!", svarade han: "Nä, jag vill ju inte börja kursen med att snacka om en tenta. Det är ju inte så väsentligt, men ja, vi har en i slutet på oktober. Min strävan är att ni alla klarar den så jag slipper massor extraarbete med att göra omtentor...!". Schysst snubbe, jag älskar honom redan! Dock har vi massor litteratur som ska vara läst till ett seminarie redan på fredag...och jag som inte ens fått böckerna. Ooops! What to do? Bara gilla läget. Jag gråter inte krokodiltårar direkt. Men vad slapp man blivit... Första året beställde jag väl böckerna mer än en månad innan kursstart och nu kom jag på det i onsdagskväll. Dock sökte jag CSN för flera veckor sedan och idag bekräftade jag att jag börjat kursen. Detta betyder att det strax trillar in en ganska fet summa från CSN, gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar